Limepannacotta

Haft familjen på besök och ville göra en god efterrätt. Hade ett recept som jag sparat i många år men som aldrig blivit av att jag gjort. Men idag passade bra. Den var mycket god, frisk och lite syrlig. I receptet står att det blir 6 portioner men för mig blev det 5 rätt små. Alla hade velat haft mer så hade kunnat göra dubbelt så mycket.
 
 
Limepannacotta
6 portioner
 

2,5 dl mellangrädde
2,5 dl mjölk
Finrivet skal av en lime
1 dl gelésocker multi
1 tsk vaniljsocker
 
1. Blanda grädde, mjölk, lime och socker i en kastrull. Koka upp och låt koka 1/2 minut. (Tänk på att ha en stor kastrull annars finns det risk att det kokar över). Ta bort från värmen och vispa i vaniljsockret.
2. Sila blandningen och häll den i små portionsformar. Ställ i kylen ca 1 timme.
3. Toppa med valfria bär/frukt. Jag hade enbart kiwi och det var gott.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0