Äppelkaka i långpanna

Igår var jag ute på en liten skogsutflykt i skogen med två vänner. Tog med mig lite äppelkaka som jag hade i frysen.
Bjöd även på denna kaka på jobbet när det var jag som stod för veckofikan.
 
Ingredienser:

4 ägg
5 dl socker
200 gr smör
2 dl mjölk
6 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
8 äpplen
4 msk socker
4 tsk kanel
 
Så här gör du:
 

1. Smält smöret. (under tiden kan du skala, kärna ur och klyfta äpplena).
2. Vispa ägg och socker poröst. Blanda i mjöl och bakpulver.
3. Tillsätt mjölk och det avsvalnade smöret.
4. Häll smeten på bakplåtspapper i långpanna.
5. Vänd äppelklyftorna i socker- och kanelblandningen och fördela dem i smeten.
6. Grädda i ca 25 min, 200 grader. Skär upp kakan i fyrkanter när den svalnat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0