Fylld lövbiff

I lördags skulle jag bjuda några kompisar på mat innan vi skulle vidare på fest. Jag ville göra något jag inte gjort tidigare och jag var sugen på kött. Hittade följande recept i Bonniers kokbok:

Lövbiff:

Det här behövs till 4 personer:

4 stora utplattade lövbiffar, á ca 125 g
1 krm salt
1 krm svartpeppar (jag tog vitpeppar)
2 msk smör

4 soltorkade och marinerade tomater
4 svarta urkärnade oliver (tog jag inte)
20 blad färsk basilika
1 påse mozarella (125 g)

Gör så här:

Salta och peppra båda sidorna på lövbiffen.
Skär tomaterna i strimlor och blanda med oliver och basilika.
Skär mozarellan och lägg allt på ena halvan och vik över den andra.
Stek på medelvärme så att osten smälter och köttet får färg.

Till detta serverade jag rotfrukter.

Rotfrukter:
Potatis, ca 8 st.
3 palsternackor
1 stor röd paprika
2 rödlökar
Ca 5 morötter

Skala och skär alla rutfrukter i en smord ugnsform. Strö över grönsakskrydda och häll på olivolja.
Låt vara inne i ugnen ca 45 min. i 125-150 grader.

Till allt detta goda serverade jag Erik Lallerstedts bearnaisesås och sallad.


Tyvärr har jag ingen bild. Men jag ska försöka komma ihåg att ta kort på det jag gör!


Kommentarer
Postat av: Kent

Låter riktigt gott. Kul att du kommer dela med dig av din goda mat.

2011-03-21 @ 18:58:55
Postat av: Millan

Ja eller hur :)

2011-03-21 @ 21:26:54
URL: http://millansfantastiskaliv.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0