"Röra-ihop-kaka"

Det var alldeles för längesen jag la upp något recept här. Men jag har väl helt enkelt inte gjort så mycket spännande. Igår gjorde jag i alla fall en riktigt god kaka som var väldigt enkel att göra.

"Röra-ihop-kaka"

Du behöver:

150 gram smör/margarin

3 ägg

3 dl socker

1 tsk vaniljsocker

½ tsk bakpulver

3 dl vetemjöl

Bär (jag tog trädgårdsmix som är på ca 125 gram som jag sockrade lite)

½ dl flagad mandel

Så här gör du:

Sätt ugnen på 175 gr. Smörj och mjöla en form som är ca 25 cm i diam.

Smält smör/marg. i en kastrull. Ta kastrullen från värmen.

Rör ner ägg och socker.

Blanda i vaniljsocker, bakpulver och vetemjöl.

Bre ut smeten jämnt i formen, strö över valfria bär och strö över ca 1/2 dl flagad mandel.

Grädda kakan i nedre delen av ugnen i 30-35 min. Låt kakan svalna i formen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0